18 februari 2022 – bidden

Bidden zonder oordeel

Lees: Matteüs 6: 5-8

We hebben vaak ons oordeel al snel klaar, dat zagen we gisteren. Soms is dat heel handig. Stel je voor dat je helemaal geen oordeel had over dingen, dan zou je de hele dag alles op TikTok of op Insta kijken. Sommige dingen interesseren je helemaal niet en je swipet ze gewoon weg.

Maar soms is een oordeel heel onhandig, vooral als het over jezelf gaat. Is je weleens opgevallen hoe makkelijk je jouw oordeel klaar hebt als je gaat bidden? Het wordt stil en je begint te denken: wat zou God ervan vinden dat ik bij Hem kom? Hoe zou Hij over mij denken? Weet je hoelang ik al niet gebeden heb?! Ik schaam me naar…

Jezus zegt in Matteüs 6 vers 5: ‘Als jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars’. Je hoeft aan niemand verantwoording over je gebed af te leggen. Ga maar gewoon naar de binnenkamer. De huizen in de tijd van Jezus hadden geen koelkast, daarom was er midden in het huis een binnenkamer ingericht. Er was geen raam. Niemand kon je zien en je zag zelf ook geen hand voor ogen. In die donkerheid wil God zijn licht geven. Jezus zegt: ‘je hebt er geen dure woorden bij nodig’ (vers 7).

Als je gaat bidden, laat je alle oordelen over jezelf en anderen even achter je. Bedenk dat God ook geen oordeel over je heeft. God wordt er superblij van als jij komt! Hij laat Zich niet voor niks ‘Vader’ noemen. Dat mag jij ook zeggen: ‘Papa!’.

  1. Heb jij een binnenkamer? Waar is die? Een binnenkamer kan ook buiten zijn!
  2. Hoe spreek jij God aan? Geloof je dat God luistert?

Challenge: Zet de timer van je phone op drie minuten en ga allebei je binnenkamer in. Spreek God aan zoals je altijd doet. Vraag of God iets tegen je wil zeggen wat jij aan je vader/moeder of kind mag doorgeven.